05 September 2013

Siapa Kita?

Assalamualaikum wbt :)

Ini hal semalam. Berborak pasal cara kita kawal marah atau dalam bahasa mudah "anger management". Ye, memang aku bukan jenis yang suka kecoh2 atau nak mengamuk kalau marah. Paling tidak aku diam sampai aku dah cool. Bila marah aku rasa pedih je kat tekak, tangan gigil2, dan paling teruk aku boleh menangis sebab aku tatau nak lepaskan kepada apa dan siapa. Huhuhu..

Siapa yang tapernah marah dalam hidup dia? Macam2 boleh buat kita marah kan? Kena tipu. Kawan backstabbing. Kekasih dirampas orang lain. Ada orang janji pukul 1130 tapi pukul 1200 tak sampai2. Hahaha! And the list goes on...

Persoalannya macam mana kita kawal kemarahan itu?

Dari sudut yang negatif:

1) Adakah kita akan mengamuk? Hempas2 barang? *lelaki atau perempuan mesti pernah buat walau sekali*
2) Kita tumbok je muka orang yang buat kita marah. *kalau kita rasa kita ni Mike Tyson ah*
3) Kalau perempuan, dia akan bebel2 sampai orang tu sakit hati atau panas telinga. *nah amik cotton buds banyak2 sumbat dalam telinga*
4) Tak bertegur sampai beberapa hari. *aku selalu jugak buat ni*
5) Berapa banyak lagi negatif yang ada weh? CUKUPLAH TU KAN..

Dari sudut yang positif:

1) Istighfar
2) Istighfar
3) Ingat Allah
4) Ambil wudhu'
5) Baca Al-Quran
6) Ada orang kalau marah dia suka makan
7) Cuci toilet. Kemas rumah. *aku buat ni kalau aku rasa marah tu tak lepas*

Ada kawan kata, "awak ni cool je. kalau saya, saya dah lama #$%&*"

Aku bukanlah cool sebenarnya pun, cumanya aku ni malas nak memanjangkan issue tu. Memang marah, tapi apa boleh buat. Aku sabar sampai aku boleh sabar. Dah kita marah2, dah orang tu jenis minta maaf tapi dia buat lagi, minta maaf  then buat salah minta maaf. Sampai tak tahulah apa yang menyebabkan aku taboleh tahan, aku akan kata "Okie, this is more than enough". Aku selalu pesan kat diri sendiri, "Takpe, biar orang buat kita, tapi macam mana pun kita jangan buat yang sama" Sebabnya takde beza antara kita dengan dia kan?? Ingat pesan Prof Dr Muhaya, "Orang yang tenang sentiasa menang"

Ambil itu sebagai pengajaran, iktibar dan pengalaman kita supaya masa2 akan datang kita takkan lukakan orang lain. Orang buat salah, kita maafkanlah. Orang buat kita marah, kita maafkanlah. Tapi ingatlah, Allah ada. Kita buat salah, Allah masih boleh ampunkan. Siapalah kita nak berdendam? Siapalah kita nak kata "tiada maaf bagimu"? Siapalah kita nak kata "you go to hell!!"? Siapalah kita nak kawal semuanya dengar kata2 kita? Siapa kita?

Thanks Allah hadiahkan kawan2 yang baik dalam hidup. Memang betul, siapa2 yang kita kenal setiap satunya akan berikan kita pengajaran. Tak kiralah dari sudut yang negatif ataupun positif. Kita boleh menilai mana baik atau buruk.

Perbualan semalam "Kalau saya sedih, marah, saya akan baca surah Al-Baqarah ayat 286. Baca sekali dengan terjemahan, pastu saya akan nangis puas2"

MasyaAllah..


Maksudnya:

Allah tidak akan membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya. Ia mendapat pahala (dari kebajikan) yang diusahakannya dan ia mendapat siksa (dari kejahatan) yang dikerjakannya. (Mereka berdoa): "Ya Tuhan kami, janganlah Engkau hukum kami jika kami lupa atau tersalah. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau bebankan kepada kami beban yang berat sebagaimana Engkau bebankan kepada orang-orang sebelum kami. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang tak sanggup kami memikulnya. Maafkanlah kami; ampunilah kami; dan rahmatilah kami. Engkaulah Penolong kami, maka tolonglah kami menghadapi orang-orang kafir"


Siapa kita untuk marah? Kepada semua yang mengenali atau tidak, maafkanlah andai ada salah silap. Syawal dah berlalu tapi boleh je kan nak minta maaf bila2. ^^v

Saya dah maafkan siapa2 yang ada buat silap. Kita manusia takkan pernah lari dari melakukan kesilapan. Kita belajar setiap hari. Salah orang jangan di cari unless kita ni auditor, cikgu yang semak kertas exam, lecturer yang semak assignments student dan sebagainya. Hahahaha!

Salam Jumuah Mubarakah!

0 comments:

Post a Comment