26 December 2012

Master's Journey -26122012-

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani

Assalamualaikum dan salam cinta semua! Galak pulak kau update blog. Hahaha! Takpe, I think this is good to share to all of youuuu!! I letak sini sebab might be one day, I boleh baca, anak2 I boleh baca, cucu2 boleh baca, and cicit2 pun boleh google blog moyang dorang and read and kita sama2 boleh baca. This is what I'm going through okie. Betol, kejayaan takkan datang bergolek2, kejayaan takkan datang dengan mudah, you need to feel the pain, the tears, sakit sana sini, pressure and sakit sampai doktor kata jantung kau ada masalah. Huhuhu.. Seriously, I want to end this ASAP!! 

Okie, I got a friend. Her name is Anita. But I called her Kak Nita. She's a lecturer from Sarawak, teaching Finance, and currently doing her PhD. The common thing that we have is our Supervisor (SV). Weeeeee~ Cannot reveal who is she. Ehh, yeah yeah you only can detect what is her gender. Haahahahah!!

So, as masters student, especially research student, we don't have to sit an exam. BUT before the semesters end, our SV need to evaluate us. You know what? I had warning for my first semester. Kahkahkah!! It was so heartbreaking, yeah I cried, and I feel so bad for not seeing my SV frequently and most of all, I'm not doing any progress for my first semester.  That time, I read lots of journals, download lots of journal, writing and searching for variables, BUT tak start menulis satu hapak pun! So, yeah I think I'm deserved that warning. Oh okie, kenapa kena takut pasal warning? Let me tell you. Masters can have 2 times of warning then kena CAMPAK. Okie I mean, you kena expelled lah. For PhD, they only gives you 3 times. 

Penat I nanges2, then my 2nd semester, before end that semester I submit my proposal. Baru proposal okie, tu pun tah apa2. Naik je semester 3, jumpa lagi then I kena add new method. Haa, baru nak tambah baru?? Actually I had proposed nak guna method tu before, tapi my SV kata itu sesuai untuk PhD student, not masters. Tapi last2, I kena buat jugak. Happy lah sebab that thing memang nak buat cumanya yang sakitnya I lah. Kena dig out journal2 yang dah download. Baca and paham balik. Phewwww!! So, I'm half way I think. 

Eh, panjang mukadimahnya. Tujuan sebenar I tulis this time sebab I nak share kata2 Kak Nita. Entahlah, bila I baca I rasa sedih and bersyukur at the same time. I'm asking about how is she, research mana. Yelah, common questions kalau jumpa geng2 research. So, she replied my email:

"Saya rasa prof takde this week coz of the festive season christmas. Next week ada coz next week is exam week. Try next week fizah. Nanti saya text fizah bila saya dah jumpa prof k. Jaga kesihatan ok. You do apa yang termampu. Yang penting consistent and ada progress. Saya pun kekadang penat sangat saya rehat for a few days or more, see how my penat is, then saya sambung balik. Penat memang penat but kita dah commit kan, sayang kalau di lepaskan right. Peluang ni tak semua orang yang dapat fizah, so kita bersyukur seadanya. Ini jalan Allah dah beri pada kita. Kita terima, sabar, usaha, doa dan tawakal."

Yup, very true. Ini jalan yang Allah dah tetapkan. I need to be thankful for whatever HE puts me thru. InsyaAllah, I'll do my very best. Not for everyone, but for me, untuk abah ibu, dan untuk kejar cita2 I yang satu. 

And now I feel relieved. Thanks ALLAH. :) 


0 comments:

Post a Comment